Entertainment op de achterbank

Vakantie, we kijken er ieder jaar weer naar uit! Dit jaar gaan we naar Italie. Ik denk met heimwee terug aan de koolzaadvelden van Denemarken, garnalen vangen op het strand, de rust en de vriendelijke mensen, de mega ijsjes uit Denemarken (een hele brede ijshoorn vol met bollen ijs en daar ook nog eens een topping van softijs of een soort meringue op) en ga zo maar door. Maar goed, dit jaar toch maar eens de andere kant op. Om de autorit met 3 kleine kinderen goed door te komen nemen we altijd stapels luisterboeken mee. Zowieso zijn vertelCD’s hier favoriet. Uit school zetten de kinderen zelf een CD op en kruipen ze in een hoekje op de bank om te luisteren.

beeld van Pinterest via The Boy Trifecta

Hier een paar van onze favorieten (van de kinderen maar stiekem ook van mij)

Vorige week kocht ik het luisterboek van de Gruffalo. Het boek kende ik al wel maar ik had het de kinderen nog niet eerder voorgelezen. Wat een geweldig leuk boek! En het hoorspel is helemaal super, echt een aanrader! Mooie achtergrond geluiden en de typerende stemmetjes maken het hele verhaal nog veel spannender. Je begrijpt wel dat het niet in de verpakking bleef zitten totdat we op reis gaan.

Luister hier naar een fragment

En ken je Pietje Puk, de vrolijke postbode uit Keteldorp? Als kind las ik alle boeken en luisterde uren naar de verhalen op cassettebandjes. Nu hebben we bijna alle CD’s. Je kunt ze bestellen via Marktplaats er zijn een paar mensen die de cassettebandjes op CD branden. Er ligt altijd een stapeltje in het dashboardkastje van onze auto voor onderweg.

En dan mijn eigen favoriet..Ibbeltje. Alles van Annie MG Schmidt lees en hoor ik graag maar Ibbeltje steekt er toch wel boven uit.

Ken je het? Luister hier maar eens! De verhaaltjes zijn geweldig.. je moet er eventjes aan wennen maar daarna loop je met een glimlach door het huis en vergeet je de CD uit te zetten als de kinderen allang buiten in de zandbak zitten. Deze hoorspelen zijn ook vaak voor een prikkie te koop bij de V&D of Bijenkorf. Pluk vd Petteflet en Minoes ontbreken natuurlijk ook niet maar die zijn al wat bekender.

Ook leuk zijn de Gouden Boekjes op CD. Geweldige stemmen en geluidseffecten (Dikke Tante Mina Lutteput die schreeuwend boven op het dak staat terwijl de brandweerman haar komt redden). Mijn kinderen zijn er gek op!

Er zijn er nog zoveel meer leuke luisterboeken voor kinderen! De Kameleon bijvoorbeeld, of Pippi Langkous. Alleen op de wereld (die ik als  6 jarig meisje ook al luisterde, op het punt dat het te zielig werd sloop ik stiekem naar boven omdat ik anders zou gaan huilen) De Hema had vorig jaar ook een hele leuke CD met allemaal verhaaltjes, liedjes en raadsels voor in de auto.

Nou, je ziet het. Wij komen de autoreis wel door! En tegen de tijd dat we weer terug in Nederland zijn ruimen we die CD’s weer even op want dan kunnen we ze niet meer horen of zien. Maar dan hebben we vast wel weer nieuwe CD’s gevonden.

Nog een andere leuke vakantietip; in elk land waar we komen, kopen we een CD met kinderliedjes in de taal van het land. Zo hebben we al een leuke verzameling kinderliedjes en je verbaast je erover wat kinderen ervan leren. Deze keer gaan we dus luisteren welke liedjes de Italiaanse kindertjes op de kleuterschool leren!

Geef een reactie

