Borduurwerk

Het was één van de eerste dingen die ik moest leren tijdens de handwerklessen op de basisschool. Een juffrouw die van zichzelf al antiek was, dacht dat oranje en bruin de lievelingskleuren van een 10-jarig meisje zouden zijn en al 20 jaar dezelfde bontjas droeg. Van haar leerde ik dus borduren. Ze zou eens moeten weten dat ik het na al die jaren toch nog kan waarderen!  En dat ik blij ben dat zij mij dit geleerd heeft.

Want het fascineert met nog altijd wat voor kunstwerkjes je kunt maken met zoiets simpels als een draad…. En dat het niet alleen op textiel hoeft ze zijn zie je hier; houten schijfjes worden ineens kleine schilderijtjes door een paar gaatjes te boren en wat gekleurde wol te gebruiken.

Laatst was ik bij één van onze dealers: Kinderwinkel Welterusten in Schaijk. Daar zag ik iets waar ik gelijk weg van was, boven de toonbank een enorm schilderij van gaatjesboard (ook wel voor een bedbodem gebruikt) met een borduurwerk. Wat een eyecatcher!

En wat een werk zeg…maar zeker de moeite waard!

Eén van mijn  favoriete boekjes is Scandinavian Stitches van Kajsa Wikman. Te koop via Amazon.com Ze heeft trouwens ook een leuke site: Syko.fi

En dan nog deze: gevonden via Style-files. Of het ook praktisch is zo’n broodplank met borduurwerk weet ik niet…maar mooi is het wel!

En als ik deze op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel tegen kom, dan is’tie direct voor mij! Schattig!

 

One thought on “Borduurwerk

Geef een reactie

